Aanleiding / proces
In de afgelopen periode is veelvuldig met de gemeente Amstelveen gesproken over aanvullende dienstverlening. Deze aanvullende dienstverlening is noodzakelijk in verband met autonome ontwikkelingen en bestuurlijke wensen. Uitgangspunt van de gemeente Aalsmeer in deze is dat de aanvullende dienstverlening bekostigd wordt doordat andere dienstverlening verminderd wordt. Op basis van dit uitgangspunt is de begroting 2023 opgesteld. Door de gemeente Aalsmeer is een analyse gemaakt welke aanvullende dienstverlening noodzakelijk is voor de gemeente Aalsmeer. In deze bijlage is opgenomen welke AA-claims toegekend worden en welke afgewezen worden. De administratieve verwerking in de begroting 2023 vindt plaatst bij de 1e bestuursrapportage 2023.
Additionele dienstverlening
Onderstaande additionele dienstverlening wordt toegekend voor de duur van de samenwerkingsafspraken aan de gemeente Amstelveen.
Incidenteel | Structureel | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
1.1.1 | Contractmanagement Jeugd (2vte) | 62 | 62 | 62 | 62 | ||||
In verband met nieuwe inkoop. In 2022 is dit reeds incidenteel toegekend. | |||||||||
1.1.1a | Contractmanagement Jeugd (herwaardering 3,43vte) | 11 | 11 | 11 | 11 | ||||
Aanpassing functiewaardering | |||||||||
1.2.1 | Grip op schoolverzuim | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||
Extra uren voor administratieve ondersteuning | |||||||||
1.5.4 | Teamleider Omgevingsplannen en -vergunningen | 37 | 37 | 37 | 37 | ||||
Span of control van de huidige teamleider te verkleinen. | |||||||||
1.6.3 | KCC vrijdagmiddag sluiten | -10 | -10 | -10 | -10 | ||||
Reeds verwerkt in de begroting 2023 | |||||||||
1.7.3 | ICT budget (wet- en regelgeving, digitaal vaardig/weerbaar, datamanagement & projecten) | 475 | 553 | 430 | 380 | 185 | 235 | 265 | |
ICT hogere kosten inverband met Cloud en zorgen dat de ICT up to date blijft. | |||||||||
1.7.6 | Digitale dienstverlening | 78 | 78 | 78 | 78 | ||||
zie 1.7.3 | |||||||||
Totaal | 668 | 553 | 430 | 380 | - | 378 | 428 | 458 |
Onderstaande additionele dienstverlening wordt toegekend voor alleen het jaar 2023. Hierbij is de opdracht gegeven aan de gemeente Amstelveen om voor 2024 en verder deze dienstverlening op te nemen in de reguliere dienstverleningsbijdrage.
Incidenteel | |||||
---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
1.1.8 | Werkmakelaars | 38 | |||
In verband met groei in de caseload afgelopen jaren | |||||
1.1.12 | Amstelveen-loket / Sociaal-loket | 26 | |||
Vanwege de toename van het aantal contacten een extra loketmedewerker | |||||
1.1.13 | Indicaties Wmo | 63 | |||
Inverband met een groei in aanvragen WMO | |||||
1.4.1 | Omgevingsmanagement en digitale dvl omg.wet | 24 | |||
Meer participatie door de omgevingswet en meer communicatie | |||||
1.5.1 | Ambtelijke capaciteit wonen | 26 | |||
Op basis van extern onderzoek blijkt dat extra capacteit nodig is. | |||||
1.5.5 | Accountmanager Omgevingsdienst | 25 | |||
Invulling geven aan de regierol op de omgevingsdienst | |||||
Totaal | 202 | - | - | - |
Dekking vanuit de egalisatiereserve
Met de nieuwe samenwerkingsovereenkomst is ook een egalisatiereserve ingesteld om stabiliteit en rust in de samenwerking te creëren. De aanvullende (incidentele) dienstverlening voor de invoering van de omgevingswet en de Wet Open Overheid (WOO) worden bekostigd uit deze reserve. De gelden die vanuit rijkswege ontvangen worden voor deze nieuwe regelgeving voegen we toe aan de reserve, zodat de reserve niet uitgeput raakt.
Dienstverlening die we niet toekennen
De volgende aanvullende dienstverlening gaan we als Aalsmeer niet afnemen van de gemeente Amstelveen. De redenen dat we deze aanvullende dienstverlening niet afnemen zijn diverse:
- We vinden de dienstverlening niet noodzakelijk
- Op projectbasis willen we de dienstverlening afnemen.
Incidenteel | Structureel | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
1.1.10 | Implementatie (beleid->uitvoering) W&I | 28 | 28 | 28 | 28 | ||||
Implementatie van gemeentelijk beleid richting de uitvoerende teams | |||||||||
1.5.2 | Adv.Gezondheid Omgevingswet | 32 | 32 | 32 | 32 | ||||
Inverband met de invoering van de omgevingswet is een adviseur gezondheid nodig. | |||||||||
1.5.3 | Senior adviseur landschap | 35 | 35 | 35 | 35 | ||||
Strategisch adviseur voor landschap, in 2022 door Aalsmeer afgewezen. | |||||||||
Totaal | 95 | - | - | - | - | 95 | 95 | 95 |
Het niet afnemen van deze dienstverlening brengt ook risico’s met zich mee, omdat deze dienstverlening niet voor Aalsmeer wordt uitgevoerd door de gemeente Amstelveen. Op basis van de huidige informatie die we als Aalsmeer ontvangen hebben van de gemeente Amstelveen schatten we het risico op acceptabel laag in. Periodiek wordt deze risico-inschatting herijkt.
Dienstverlening die vanuit bedrijfsvoering gedekt wordt:
Vanuit onder andere de overheadsbijdrage die Aalsmeer per FTE betaald aan de gemeente Amstelveen wordt het bedrijfsvoeringfonds van de gemeente Amstelveen gevoed. Onderstaande aanvullende dienstverlening heeft betrekking op bedrijfsvoering. Daarom worden deze voor 2023 gedekt uit het bedrijfsvoeringfonds.
Incidenteel | |||||
---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
1.1.3 | Interne controle sociaal domein | 26 | |||
Meer taken in het sociaal domein, waardoor ook meer interne controle plaats moet vinden | |||||
1.1.4 | Administratieve ondersteuning teams Sociaal Domein | 21 | |||
Trend in de maatschappij (WOO/Juridificering/zwaarde casus) zorgen voor meer werkzaamheden. Die opgepakt kunnen worden door ondersteunende teams. | |||||
1.4.3 | Contractmanagement | 28 | |||
Door meer aanbestedingen vraag om meer administratieve ondersteuning | |||||
1.7.1 | Juridisch adviseur sociaal domein | 32 | |||
Juridificering van de maatschappij. | |||||
1.7.xx | Uitbreiding team klachten | 19 | |||
Klachtafhandeling sociaal domein. | |||||
Totaal | 126 | - | - | - |
Bestuurlijk overleg
Op basis van een extern rapport concludeert de gemeente Amstelveen dat voor Jeugd een 9,5 FTE extra in de aansturing noodzakelijk is. Als Aalsmeer zien wij niet wat deze extra overhead voor onze inwoners extra oplevert. In het bestuurlijk overleg tussen de Aalsmeer en gemeente Amstelveen wordt dit besproken en verder afstemt.
De verwachte bijdrage van de gemeente Aalsmeer aan de gemeente Amstelveen voor 2023 is € 217.000.
Impact begroting 2023
Het toekennen van bovenstaande additionele dienstverlening heeft effect op de begroting 2023 en verder.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|
Toekenning voor duur van de samenwerking | 668 | 931 | 858 | 801 | |
Toekenning voor 2023 | 202 | ||||
Totaal | 870 | 931 | 858 | 801 |